365 päivää Mysteeriä

Hermostuneen odotuksen jälkeen ovikellon summeri soi viimein. Lähtiessäni avaamaan ovea päätän hiljaa mielessäni, että jokainen oven takaa löytyvä pelaaja on uusi mahdollisuus ja potentiaalinen ystävä. ”Hei, tervetuloa pelaamaan”, huikkaan saapujille ja pyydän heitä jättämään takkinsa naulakkoon. Hapuilevan, ensimmäisen alkubriiffini jälkeen suljen huoneen oven ihmisten perässä ja vedän ensimmäisen pelini. Seuraavien kuukausien aikana tuo ovi sulkeutuu satoja kertoja.

Tasan vuosi sitten lukitsin ensimmäiset pelaajani huoneeseen. Tuolloin olimme Siirin kanssa kahden Jyväskylän Onkapannulla, 24-neliöisessä huoneessa, haastamassa ja innostamassa ihmisiä. Jokainen ulospäässyt, innostuneisuudesta punoittava naama oli uusi sulka pelisuunnittelijan hattuuni.

Nyt, vuosi myöhemmin, Tampereella, Kuopiossa ja Jyväskylässä on yhteensä 16 mysteeri-ihmistä. Lauantai-iltana parhaimmillaan 6 mysteerikkoa saattaa vetää kolmessa kaupungissa pelejä samanaikaisesti jopa 40 ihmiselle. Yhden viikon aikana liki 400 pelaajaa kokee luomamme tarinat ja selvittää keksimämme pulmat.

 

kyltti

Mitä yhdessä vuodessa voi tapahtua?

Paljon, mutta yritän tiivistää tämän lukijaystävälliseksi.

Yhtenä iltana, kaksi viikkoa avajaisten jälkeen istuimme kotona sohvalla miettimässä tilannettamme. Pariskuntaprojektimme oli jo kenen tahansa silmissä laskettavissa onnistuneeksi. Meissä molemmissa on varmaan suuruudenhulluuden piirteitä, sillä kokonainen uusi kaupunki ja toimipiste alkoivat vaikuttaa tuona iltana hienoilta ideoilta. Päätös kulminoitui lopulta Jussin kysymykseen: ”Jos emme lähtisi Kuopioon nyt, niin kestäisimmekö sen että joku avaisi sinne pakohuoneen ennen meitä?” Molempien vastaus oli ei.

Kuukauden päästä rekrysimme ensimmäisen työntekijämme, Teemun. Tuo luova hullu taisi olla yhtä hermostunut kuin me ensimmäisellä pelikerrallaan, mutta juttu alkoi luistamaan jo samana iltana kun Jaskan Pubi sai suunnitteluissa alkunsa. Seuraavan kuukauden minä ja Teemu vietimme yöt ja päivät rakennustyömaalla Kuopiossa, samaan aikaan kun Jussi avasi omaa ruokakauppaansa Mukavaa Jyväskylään. Ilo ja epätoivo olivat läsnä vahvasti parina viimeisenä päivänä, mutta 2.6. sulkiessani Tulliportinkadun ovea tajusin meidän avanneen juuri uuden toimipisteen, jossa ensimmäinen oma työntekijämme pyörittää upouutta peliämme.

Kesän kohokohtiin sen jälkeen lukeutui Mysteeritreffien julkaiseminen, erään pelaajaparin kihlautuminen Mysteerin pelissä sekä Ismon rekryäminen Kuopioon. Treffihakemuksia tuli todella paljon, mutta koska emme pystyneet luomaan riittävän hyviä matcheja, suljimme konseptin ”Käytetään myöhemmin” -pöytälaatikkoon marraskuun lopussa. Ismo taas otti paikkansa sydämissämme jämäkällä mutta ihanan omituisella huumorintajullaan jo ensimmäisenä viikkonaan – nousten myöhemmin Kuopion päälliköksi.

 

rakennus

Loppuvuosi taas tuntui kulkevan kuin omalla höyryllään, sillä Jussi palasi syyskuussa takaisin Mysteerin pariin. Jyväskylään saatiin viimein toinen huone, vieläpä tuplana, ja myös Mikko mysteerikoksi. Sitten Kuopioon tuli Pinja, ja sitten Noora ja V-P. Jyväskylään porukkaan liittyivät Iina ja Yelena. Joulukuussa tajusimme, että pieni perheemme oli monistunut yllättäen jo yli kymmenhenkiseksi. Tuolloin muistan katselleeni logoamme ja miettieni, kuinka tuo ensimmäinen Illustratorilla taiteilemani kuva oli herännyt henkiin jonain muunakin kuin hassuna kirjainrykelmänä.

Marraskuussa huomasimme taas tutun tunteen, että tilanteemme oli ollut stabiili liian kauan. Jotenkin pitäisi kehittyä, mutta miten? Katsoimme horisonttiin ja näimme maata lännessä. Uljas Kolumbuksemme Teemu halusi lähteä valloittamaan uutta maata, joten päätimme laajentaa Mysteerin Tampereelle.

Vuoden 2016 alusta, laskien viime viikon perjantaihin avasimme 6 huonetta: Sofian mielen Kuopioon, Suomen urheilumuseon Jyväskylään tuplana, Siirin huoneen ja Jaskan Pubin tuplana Tampereelle. Viimeisimpänä Jyväskylään avautui Kuolema koroissa maaliskuussa. Samalla saimme mukaan porukkaamme Emmin, Annan, Villen, Elisan, Virpin, Eemelin sekä toisen Mikon. Ismo johtaa Kuopiota, Iina on uutena päällikkönä Jyväskylässä ja Teemun löytää tutkimasta Tamperetta. Nyt olemme jo suurperhe.

 

Miten sitten tullaan Mysteerin äidiksi?

Tammikuussa uuden Emmin astuessa porukkaan olimme Jyväskylässä haasteen edessä: miten meidät erottaisi toisistamme? Emmi Jr ja Emmi Sr tuntuivat välillä sekoittavan porukkaa, varsinkin kun itse olin se nuorempi Emmi. Asemani taidettiin sinetöidä tuossa keskustelussa, sillä Iina sanoi: ”Mitä jos alkuperäistä Emmiä alettais nyt sitten vaan kutsua virallisesti Mamaksi, niin kuin ollaan tähänkin asti tehty?”. Siitä lähtien olin kaikille Mama.

Yrittäjyys on kasvamista ja vähitellen sen ymmärtämistä, että et ole se tärkein, vaan tehtäväsi on pitää muista huolta. Ensin pidät huolen siitä, mitä luot. Sitten, kun luomukseen alkaa liittyä ihmisiä, pidät huolta heistä. Olemme onnistuneet hankkimaan ympärillemme huikeita ihmisiä, jotka villiintyvät, ideoivat, nauravat ja kertovat yhtä huonoja (ja joskus jopa huonompia) vitsejä kuin me itse. Kiitos Mussukat että olette olemassa ja tekemässä Mysteeriä todeksi.

Olemme löytäneet polultamme paljon odottamatonta apua ja uusia ystäviä. Haluamme erityisesti kiittää Jykes Kiinteistöjä, Slottia, Jussi Kämäräinen Mediaa, Cutline Oyta, DMPrinttiä, JJKta, BowlD1ner Kuopiota, Ruho Productionsin Kallea sekä JAMK Generatorin Pasi Teräväistä kaikesta avusta mitä olemme saaneet. Toivottavasti jatkamme samalla linjalla tänäkin vuonna!

Nyt kuitenkin, kakun vuoro!

mysteeritorttukäryää

 

Mitäkö unohtui?

 

SE ISOIN KIITOS

Pelaajamme, rakkaat pelaajamme. Teidän takia me tätä teemme. Olen katsonut teidän ponnistelevan, innostuvan ja voittavan itsenne. Olette löytäneet yhteisen sävelen, puhallettavan hiilen ja itselleen nauramisen taidon. Jotkut ovat kertoneet innostuksen viestiä eteenpäin ja jotkut ovat matkustaneet etäisyyksiä pelatakseen pelimme kaikissa kaupungeissa. Olkaa kilttejä, älkääkä koskaan lakatko kyseenalaistamasta, ihmettelemästä, innostumasta ja kehittämästä pelejä kanssamme.

 

Kiitos.

 

Jaa tämä kirjoitus...

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tai lue lisää juttuja blogistamme!

Blogi
Viivi Keinanen

Kesätekemistä oman porukan kesken

Mitä tekemistä keksiä omalle porukalle, jos suuria väkijoukkoja haluaa vältellä? Suoratoistopalvelut on selattu läpi, ja jokainen uppoutuu omaan somekuplaansa sohvannurkkaan, kun festarireissut ja lomamatkat peruuntuvat. Näiden ideoiden toteuttaminen ei vaadi päiväkausien suunnittelua!

Lue Lisää

Päivitämme sähköposti järjestelmäämme.

Voi edelleen tilata uutiskirjeen, mutta joudut hyppäämään erilliselle sivulle. Pahoittelut tästä ylimääräisestä säädöstä. Valitse alta, minkä kaupungin uutiset haluat tilata. Klikkaa linkkiä ja täytä esiin tuleva kaavake. 

Mikä on pakohuone?

Pakohuonepelissä 2-5 hengen tiimillänne on tunti aikaa selvittää lukitun huoneen mysteeri. Yksi selvitetty tehtävä johtaa seuraaviin vihjeisiin, tehtäviin, avaimiin ja lukkoihin. Koko ketjun suoritettuanne ja mysteerin ratkaistuanne löytyy myös huoneen ulospääsy.

Säikyttelyä

Vaikka tarinamme ja huoneemme ovat jännittäviä, emme käytä niissä kauhua tai säikyttelyä. Mysteerillä voit huoletta keskittyä huoneen haasteiden ratkontaan pelkäämisen sijaan.

Ahtautta

Pakohuonepelejä ei ole tarkoitus pelata kuin sillit purkissa. Moni ahtaita paikkoja pelännyt henkilö on ylittänyt pelkonsa peleissämme ja tykännyt niistä erittäin paljon.

Päätöntä kilpailua

Huoneessa aika on vastustaja, eivät muut pelaajat. Onnistuminen ja hauskanpito ovat mahdollisia vaikka ette pääsisi ulos huoneesta ajoissa.

Escape room -pelissä tehtävänne on selviytyä monista haastavista, nokkeluutta ja älyä koittelevasta tehtävästä, jotka johtavat lopulta huoneen mysteerin selvittämiseen. Kuvan sanotaan kertovat paremmin kuin tuhat sanaa, joten anna oheisen videon kertoa kerralla enemmän pelien tarkoituksesta.

Kurkkaa tunnelmia videomuodossa

Kerää oikeat ihmiset

Sovi, ketkä kuuluvat 2-5 hengen joukkueeseesi. Kun varauskalenterista on löytynyt kaikille sopiva aika, voi se varata netissä tai puhelimitse.

Pelaa aikaa vastaan

Pelin aikana tarvitsette loogista päättelykykyä, luovuutta ja yhteistyötä ratkaistaksenne kaikki tehtävät. Peliänne seuraa henkilökohtainen pelinvetäjä eli mysteerikko.

Ratkaise Mysteeri!

Selvitättekö huoneesta tehtävät alle tunnissa? Pelin päätyttyä olette selvittäneet mysteerin ja pakenette huoneesta suurien tunteiden saattelemana!

Pakopelit sopivat monille erilaisille pelaajaryhmille, joista vain muutamia ovat ystäväporukat, pariskunnat, polttarit, syntymäpäiväporukat, eläkkeellejäämisjuhlat, perheet, luokkakokousryhmät ja tykyporukat. Voit lukea muutaman erilaisen ryhmän pelikokemuksista tästä blogipostauksessamme. Pakopeleissä ei vaadita fyysistä suorituskykyä, joten ne eivät sulje ketään pois. Päinvastoin, teemme nykypäivänä jopa liian vähän yhteisen päämäärän eteen meitä läheisten ihmisten kanssa. Pakopelit tarjoavat siihen hyvän tilaisuuden!