Ikärajat pakohuonepeleissä

Hiihto- ja syyslomien kynnyksellä havahdumme aina yhden normaalisti harvinaisen pelaajaryhmän liikehdintään: perheet pelaavat! Koululaisten levähdysviikot nostavat yhä useammin esille kysymyksen peliemme ikärajoista. 

Mitkä ovat ikärajat pakohuonepeleissä?

Kysymykseen ei ole helppoa vastausta monista syistä. Pakohuonepelien yleistä ikärajaa on ensinnäkin vaikeaa määrittää, koska pakohuonepeliyrityksiäkin on niin monia erilaisia. Tämän lisäksi saman yrityksenkin sisällä on monia eri tyyppisiä pelejä, kuten meidänkin tapauksessamme 16 erilaista. Yleensä voi luottaa siihen, että yksi pakopelituottaja suunnittelee pelinsä melko saman sabluunan mukaan, mutta eroja voi olla eri suunnittelutiimien tai vaikka taivaankappaleiden asennon vuoksi. Yleispätevää, yhtenäistä kaavaa ei siis ole, mutta Mysteerillä pelit suunnitellaan vähintään parin periaatteen mukaan.
 
1) Pelimme ovat lähtökohtaisesti tehty aikuisille
Ryhdyimme aikoinaan tekemään pakopelejä, koska halusimme luoda viihdesisältöä aikuisille, johon ei liittynyt alkoholi tai kilpailu. Tämän vuoksi yleinen ikäraja peleihimme on 16 vuotta, joka tarkoittaa ikää, jolloin joku saa pelata pelejämme ilman huoltajan valvontaa. Pelien sisältö on suunniteltu aikuisten tarinamieltymyksille ja sen mukaisesti käyttäytyville pelaajille, minkä vuoksi esimerkiksi viiden 13-vuotiaan jättäminen pelkästään pelinhoitajan vahdittavaksi huoneeseen, ei ole esimerkiksi turvallisuuden vuoksi meillä mahdollista. 
 
2) Jännitys on aina osa tarinoitamme, mutta ei pelottavuus
Vanhempien kanssa pelatessa suosittelemme peliä 12 vuotta täyttäneille. Esiteiniensä kanssa pelaavat aikuiset ovatkin kokeneet peleissä iloisia yllätyksiä siitä, kuinka hyvin perhe pelasi yhteen tai kuinka jälkikasvu olikin kasvattajiaan fiksumpaa. Olemme nähneet kuitenkin ikärajasta hienoja poikkeuksia, sillä tässä kohtaa lapsen yksilöllisyys, rohkeus ja kehitysaste voivat tehdä samasta pelistä hyvin erilaisen kahdelle eri lapselle. Olen nähnyt muutamia äärimmäisen cooleja 10-vuotiaita, jotka ovat suorittaneet itse jännittävinä pitämäni pelit zen-mestarien tyyneydellä. Toisaalta, olen myös nähnyt 12-vuotiaita, jotka ovat kokeneet pelkästään lukitussa huoneessa olemisen ahdistavaksi. Rehellisyyden nimissä paljastan kuitenkin, että lukitun huoneen pelkoa esiintyy kaikissa ikäryhmissä, ei vain nuorimmissa.

Pelien sisältö

Kuten aiemmin totesin, peliemme sisällöt ovat moninaisia ja vaihtelevat mielenterveysongelmista sukellusveneisiin ja murhista baareihin. Koska rakennamme Mysteerillä pelkkien teemojen sijaan pakopeleihin myös tarinan pelin sisään, ei rankalta kuulostava teema välttämättä ole aina tarinaltaan sellainen. Ikärajan syitä on tapana arvioida sisältösymbolien avulla, joten selitän lyhyesti mitä ne tarkoittavat pelottavimmillaan meidän peleissämme.
 
    • Seksuaalissävytteinen sisältö = Seksiin saatetaan viitata löyhästi tekstissä tai puheessa, mutta paljasta pintaa ei esimerkiksi näytetä
    • Väkivaltainen sisältö = Vaikka emme mässäile verellä, esiintyy parissa pelissämme muutama tippa verta ja lateksiruumiinosia tarinan tehostamiseksi. Murhista puhutaan usein, ja joskus peleissä saattaa olla rikospaikkakuvana jopa ”ruumis”! Väkivallan uhka saattaa olla myös yksi tehokeino pelin taustarinassa.
    • Päihteet sisällössä = Saatamme viitata peleissämme alkoholiin, mutta emme muihin päihteisiin
  • Ahdistava sisältö = Tämä on peleissämme yleisin ikärajaan vaikuttava sisältöelementti, sillä lähtökohtaisesti tunnin aikaraja on jännittävä ja yllättävän ahdistava jopa aivan aikuiselle pelaajalle. Vaikka emme ole pyrkineet suoraan pelottavuuteen suurimmassa osassa pelejämme, ovat niiden tarinat suunniteltu täysikasvuinen kohderyhmä huomioiden jännittäviksi. Yllättävät juonenkäänteet, musiikki sekä huoneiden yleinen hämäryys luovat myös lisäjännitystä.
MEKU määrittelee sivuillaan eri elokuvien ja pelin yhteydessä käytettävien sisältösymbolien merkitystä tarkemmin.

Tiivistettynä

Yksinkertaistetusti ikärajamme yksin pelattaessa on siis 16 vuotta, mutta aikuisen kanssa pelattaessa suosittelemme 12 vuotta. Kuitenkin, koska jokainen aikuinen tuntee lapsensa parhaiten, olemme antaneet tuoda mukaan muutamia rohkeita 10-vuotiaita. Alle 10-vuotiaiden kohdalla olemme varovaisempia, sillä he ovat reagoineet sisältöihimme voimakkaammin vaikka pelkästään musiikin takia.
Olemme myös huomanneet, että ikäryhmistä alle 10-vuotiaiden on vaikeinta keskittyä liki tunnin kestoiseen pelin. Jos haluat tarkistaa jonkun tietyn pelin kohdalla sopiiko se nuorelle pelaajalle, kysy siitä rohkeasti peliä pyörittävältä toimipisteeltämme. Pelinvetäjämme pyrkii tällöin kertomaan sisällöstä niin, että pelistä tulee mahdollisimman yllätyksellinen vielä sinulle itsellesikin!
 
Estäs yläikäraja? Sitä ei sitten ole! Iloksemme olemme huomanneet, että pelaajiemme keski-ikä on noussut mukavasti koko ajan. Tiloissamme vietetään 60-vuotissyntymäpäiviä yhä useammin suvun kesken ja valveutuneet isovanhemmat tuovat  jopa kaksi sukupolvea mukanaan seikkailemaan. Lopputulokset ovat olleet kaikkien mielestä enemmän kuin hyviä. Siispä: jos et ole siis hetkeen nähnyt mummoa tai vaaria, olisiko nyt sen aika?

Varaa oma seikkailusi!

Jaa tämä kirjoitus...

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tai lue lisää juttuja blogistamme!

Blogi
Mysteeri

Marrasvaara – loppu Mysteerin tarinoille?

Marraskuun ajan sosiaalisessa mediassamme ratkotaan koko Mysteeri-universumia uhkaavaa vaaraa. Identiteettiään piilotteleva taho on julkaissut videon, jossa ilmaisee tyytymättömyytensä pakopelitoimintaamme kohtaan.

Lue Lisää
Blogi
Mysteeri

Marrasvaara – loppu Mysteerin tarinoille?

Marraskuun ajan sosiaalisessa mediassamme ratkotaan koko Mysteeri-universumia uhkaavaa vaaraa. Identiteettiään piilotteleva taho on julkaissut videon, jossa ilmaisee tyytymättömyytensä pakopelitoimintaamme kohtaan.

Lue Lisää

Päivitämme sähköposti järjestelmäämme.

Voi edelleen tilata uutiskirjeen, mutta joudut hyppäämään erilliselle sivulle. Pahoittelut tästä ylimääräisestä säädöstä. Valitse alta, minkä kaupungin uutiset haluat tilata. Klikkaa linkkiä ja täytä esiin tuleva kaavake. 

Mikä on pakohuone?

Pakohuonepelissä 2-5 hengen tiimillänne on tunti aikaa selvittää lukitun huoneen mysteeri. Yksi selvitetty tehtävä johtaa seuraaviin vihjeisiin, tehtäviin, avaimiin ja lukkoihin. Koko ketjun suoritettuanne ja mysteerin ratkaistuanne löytyy myös huoneen ulospääsy.

Säikyttelyä

Vaikka tarinamme ja huoneemme ovat jännittäviä, emme käytä niissä kauhua tai säikyttelyä. Mysteerillä voit huoletta keskittyä huoneen haasteiden ratkontaan pelkäämisen sijaan.

Ahtautta

Pakohuonepelejä ei ole tarkoitus pelata kuin sillit purkissa. Moni ahtaita paikkoja pelännyt henkilö on ylittänyt pelkonsa peleissämme ja tykännyt niistä erittäin paljon.

Päätöntä kilpailua

Huoneessa aika on vastustaja, eivät muut pelaajat. Onnistuminen ja hauskanpito ovat mahdollisia vaikka ette pääsisi ulos huoneesta ajoissa.

Escape room -pelissä tehtävänne on selviytyä monista haastavista, nokkeluutta ja älyä koittelevasta tehtävästä, jotka johtavat lopulta huoneen mysteerin selvittämiseen. Kuvan sanotaan kertovat paremmin kuin tuhat sanaa, joten anna oheisen videon kertoa kerralla enemmän pelien tarkoituksesta.

Kurkkaa tunnelmia videomuodossa

Kerää oikeat ihmiset

Sovi, ketkä kuuluvat 2-5 hengen joukkueeseesi. Kun varauskalenterista on löytynyt kaikille sopiva aika, voi se varata netissä tai puhelimitse.

Pelaa aikaa vastaan

Pelin aikana tarvitsette loogista päättelykykyä, luovuutta ja yhteistyötä ratkaistaksenne kaikki tehtävät. Peliänne seuraa henkilökohtainen pelinvetäjä eli mysteerikko.

Ratkaise Mysteeri!

Selvitättekö huoneesta tehtävät alle tunnissa? Pelin päätyttyä olette selvittäneet mysteerin ja pakenette huoneesta suurien tunteiden saattelemana!

Pakopelit sopivat monille erilaisille pelaajaryhmille, joista vain muutamia ovat ystäväporukat, pariskunnat, polttarit, syntymäpäiväporukat, eläkkeellejäämisjuhlat, perheet, luokkakokousryhmät ja tykyporukat. Voit lukea muutaman erilaisen ryhmän pelikokemuksista tästä blogipostauksessamme. Pakopeleissä ei vaadita fyysistä suorituskykyä, joten ne eivät sulje ketään pois. Päinvastoin, teemme nykypäivänä jopa liian vähän yhteisen päämäärän eteen meitä läheisten ihmisten kanssa. Pakopelit tarjoavat siihen hyvän tilaisuuden!