Pulmapähkinät ja ratkaisut

eli tuttavallisemmin arvoitukset ja aivojumpat kaiken ikäisille

Paperista läpi

Jaska on haastanut sinut vedonlyöntiin. Hän on varma, että et pysty leikkaamaan A4-kokoista paperia siten, että mahtuisit sen läpi. Jaska voitonriemuisena kertoo, että jos onnistut, hän tarjoaa sinulle loppuillan juomat omassa pubissaan. Otat haasteen vastaan. Ratkaisuja on useampia.  Onnea matkaan!

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Noidan resepti

Amurin noita tarvitsee uuteen keitokseensa muutamia ainesosia luonnosta ja on palkannut avukseen undulaatti-Bobin. Noita ei kuitenkaan ollut sillä tuulella, että olisi jaksanut kirjoittaa reseptin vaan päätti loihtia kuvallisen reseptin. Bob ei oikein ymmärrä arvoitusta, joten sinun tehtäväksesi jää selvittää, mitkä kolme ainesosaa luonnosta pitää löytää.

Variksenmarja
Ukonhattu (tai punahattu)
Suopursu

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Jaskan muistilappu

Jaska on ollut edellisenä iltana baarikierroksella ja sopinut tapaamisen erään suomalaisen julkkiksen kanssa. Jaska ei kuitenkaan enää muista kenet hänen piti tavata. Eikä Jaska onnettomuudekseen muista missä ja milloin tapaaminen on. Onneksi hän on tehnyt itselleen muistilapun, joskin hieman kryptisen sellaisen.

Osaatko sinä auttaa Jaskaa muistilapun avulla selvittämään kenet hänen pitää tavata, missä ja milloin?

Kuka?   Anna Puu

Missä?   Hautuumaa
(hau-tuumaa)

Milloin?  klo 7
(7 kuoleman syntiä)

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Bobin sulkaongelma

Undulaatti-Bob heräsi eräänä aamuna ja huomasi kauhukseen, että hänen sulistaan ja höyhenistään olivat värit kokonaan kadonneet. Epätoivoissaan Bob otti yhteyttä Amurin noitaan, josko häneltä löytyisi jonkinlainen taikajuoma, jolla värit saisi palautettua.

Amurin noidalla olikin ratkaisu. Juomaa hänellä ei ollut, vaan pussillinen taikajauhetta, joka piti sekoittaa tasan 4 dl:aan vettä. Jos vettä olisi yhtään alle tai yli 4 dl, taika ei toimisi. Bobilla oli kotonaan kuitenkin ainoastaan kaksi astiaa. Toinen on tasan 3 dl ja 5 dl kokoinen. Vettä on käytössä rajattomasta ja lavuaariin voi kaataa ylimääräiset nesteet ilman sotkuja. Osaatko auttaa Bobia mittaamaan käytössä olevilla astioilla tasan 4 dl, jotta Bob voisi taas ilahduttaa väriloistollaan.

– Kaadetaan 3 desilitran astialla 3 desilitraa 5 desilitran astiaan.
– Täytetään taas 3 dl astia ja kaadetaan sillä 5 dl astia täyteen, eli 3 dl astiaan jää tasan 1 dl.
– Nyt tyhjennetään 5 dl astia ja kaadetaan 1 dl 5 dl astiaan.
– Kaadetaan 3 dl 5 dl astiaan ja saamme 4 dl.

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Bobin ystävät

Bob ja sen yhdeksän serkkua ovat kadonneet ystävänpäivän sekaan! Kuka kaverisi löytää kaikki 10 undulaattia alle 10 minuutissa?

Hommaan liittyy vanha tuttu ystävänpäivän kirous: jos tägäämäsi frendi tai rakas ei löydä kaikkia tirppoja ajoissa, on hän sinulle velkaa ison kasan suklaata 😉

Hyvää ystävänpäivää meidänkin puolestamme! Kuvan piirsi taitava Tampereen Elisamme 

Etsi etsi… Ei sitä aina saa vastauksia vain pyytämällä.

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Kanin outo lukko

Kani on kotiin tullessaan kohdannut erikoisen ongelman. Joku on asentanut Kanin kotioveen oudon lukon ja Kani ei millään meinaa saada sitä auki. Lukossa on symboleita, joiden kombinaatio pitäisi arvata oikein. Kani on yrittänyt jo monta kertaa, mutta lukko ei millään aukea. Kanilla on enää yksi yritys jäljellä.

Lukko kertoo yrityksen jälkeen ainoastaan, onko jokin symboleista oikea symboli oikeassa kohdassa tai onko kombinaatiossa oikea symboli, mutta väärällä paikalla. 

Osaatko sinä Kanin edellisten arvausten perusteella avata lukon, jotta Kani pääsisi vihdoin kotiin?

viisikulmio – kolmio – viisikulmio – kolmio

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Murhamysteeri

Mysteerin värikäs väki kokoontui pelaamaan murhamysteeripeliä illallisen yhteydessä. Pelin tullessa päätökseen kenelläkään ei ollut oikein voittajaolo. Sinun tehtäväsi on selvittää annettujen vihjeiden perusteella, kuka oli pelissä murhaaja, mitä murhaajalle tapahtui sekä kuka kuoli, miten ja milloin.

Tappaja on Siiri ja hän itse kuoli kirveeseen seitsemäs helmikuuta.
Jaska kuoli 1. päivä helmikuuta kello 15:00 puukotukseen
Herra Kani kuoli 3. päivä helmikuuta kello 20:00 myrkytykseen
Undulaatti Bob kuoli 4. päivä helmikuuta kello 7:00, hänet ammuttiin
Amurin noita kuoli 6. päivä helmikuuta kello 23:00, hänet hirtettiin

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Nonogrammi

Nonogrammi on pulma, jossa ruudukosta kuuluu värittää tietyt ruudut. Kunkin sarakkeen/rivin yllä/vieressä on lukuja, jotka ilmaisevat minkälaiset yhtenäiset ketjut täytettyjä ruutuja sarakkeessa/rivissä on. 
 
Katso esimerkki ja selvitä mikä kuvio alla olevasta nonogrammista paljastuu!
Mysteeri Nonogrammi

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Joulupukki ja Poro

Joulupukki ja hänen poronsa olivat joen eri puolilla. Kummallakaan puolella ei ollut mitään millä pääsisi joen yli. Kummallakin
puolella oli kyltti jossa luki: ”EI SAA UIDA”. Miten pukki ja poro pääsivät toistensa luo?

Poro ui joen yli, koska se ei osaa lukea.

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Jaskan jatkot

Eräänä lauantai-iltana Jaska tajusi, että hän oli kutsunut liikaa ihmisiä jatkoille. Niinpä Jaska päätti antaa tulijoille pulman, jonka ratkaisijat pääsisivät sisään hänen pubiinsa. Pulma meni näin:

Sinulla on kolme kirjekuorta, joista vain yhdessä on pääsylippu jatkoille. Saat katsoa vain yhden kuoren sisään. Kuoret ovat eri värisiä ja niissä lukee erilaisia väitteitä pääsylipun olin paikasta. Korkeintaan yksi väittämistä on totta.

Väittämät:

Oranssi kirjekuori: Pääsylippu on tässä kuoressa.

Sininen kirjekuori: Pääsylippu ei ole tässä kuoressa.

Violetti kirjekuori: Pääsylippu ei ole oranssissa kuoressa.

Pääsylippu on sinisessä kirjekuoressa.

Tällöin oranssin ja sinisen kuoren väittämät ovat valheellisia, mutta violetti on totta.

Muissa tapauksissa kaksi väittämää ovat oikeassa.

Saitko pulmapähkinän selvitettyä?
Entä saisiko kaverisi tämän ratkaistua?

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Köyden veto

Kaksi köydenvetojoukkuetta kokeilee uuden köyden kestävyyttä. Molemmista päistä vetää kuusi henkilöä, mutta köysi ei katkea. Köyden valmistan mukaan katkeamispisteen toteaminen vaatisi molempiin päihin kymmenen miestä. Miten nämä kaksitoista henkilöä saavat kuitenkin köyden katkaistua vain vetämällä?

Kiinnittämällä köysi maahan tai vaikka puun runkoon.

Saitko pulman ratkaistua? Haasta kaverisikin!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Mikä on pakohuone?

Pakohuonepelissä 2-5 hengen tiimillänne on tunti aikaa selvittää lukitun huoneen mysteeri. Yksi selvitetty tehtävä johtaa seuraaviin vihjeisiin, tehtäviin, avaimiin ja lukkoihin. Koko ketjun suoritettuanne ja mysteerin ratkaistuanne löytyy myös huoneen ulospääsy.

Säikyttelyä

Vaikka tarinamme ja huoneemme ovat jännittäviä, emme käytä niissä kauhua tai säikyttelyä. Mysteerillä voit huoletta keskittyä huoneen haasteiden ratkontaan pelkäämisen sijaan.

Ahtautta

Pakohuonepelejä ei ole tarkoitus pelata kuin sillit purkissa. Moni ahtaita paikkoja pelännyt henkilö on ylittänyt pelkonsa peleissämme ja tykännyt niistä erittäin paljon.

Päätöntä kilpailua

Huoneessa aika on vastustaja, eivät muut pelaajat. Onnistuminen ja hauskanpito ovat mahdollisia vaikka ette pääsisi ulos huoneesta ajoissa.

Escape room -pelissä tehtävänne on selviytyä monista haastavista, nokkeluutta ja älyä koittelevasta tehtävästä, jotka johtavat lopulta huoneen mysteerin selvittämiseen. Kuvan sanotaan kertovat paremmin kuin tuhat sanaa, joten anna oheisen videon kertoa kerralla enemmän pelien tarkoituksesta.

Kurkkaa tunnelmia videomuodossa

Kerää oikeat ihmiset

Sovi, ketkä kuuluvat 2-5 hengen joukkueeseesi. Kun varauskalenterista on löytynyt kaikille sopiva aika, voi se varata netissä tai puhelimitse.

Pelaa aikaa vastaan

Pelin aikana tarvitsette loogista päättelykykyä, luovuutta ja yhteistyötä ratkaistaksenne kaikki tehtävät. Peliänne seuraa henkilökohtainen pelinvetäjä eli mysteerikko.

Ratkaise Mysteeri!

Selvitättekö huoneesta tehtävät alle tunnissa? Pelin päätyttyä olette selvittäneet mysteerin ja pakenette huoneesta suurien tunteiden saattelemana!

Pakopelit sopivat monille erilaisille pelaajaryhmille, joista vain muutamia ovat ystäväporukat, pariskunnat, polttarit, syntymäpäiväporukat, eläkkeellejäämisjuhlat, perheet, luokkakokousryhmät ja tykyporukat. Voit lukea muutaman erilaisen ryhmän pelikokemuksista tästä blogipostauksessamme. Pakopeleissä ei vaadita fyysistä suorituskykyä, joten ne eivät sulje ketään pois. Päinvastoin, teemme nykypäivänä jopa liian vähän yhteisen päämäärän eteen meitä läheisten ihmisten kanssa. Pakopelit tarjoavat siihen hyvän tilaisuuden!