Tapahtumat ja yhteistyö

Kymmenien luotujen tarinoiden kokemuksella

Olemme suunnitelleet ja rakentaneet Mysteerillä tähän mennessä kymmeniä erilaisia tosielämän pelejä. Näitä pelejä pelanneet yli 80 000 ihmistä ovat opettaneet meille miten pelaajat toimivat, miten laaditaan johdonmukaisia pelejä ja mistä syntyvät kiehtovimmat tarinaympäristöt. Monialaiseen tiimiimme kuuluu muun muassa käsikirjoittajia, näyttelijöitä, ohjaajia, matkailun ja elämyksien asiantuntijoita, graafisen alan tekijöitä sekä bisnesväkeä.

Vaikka aloitimme aikoinaan uramme pakohuonepeleillä, olemme perustamisesta lähtien halunneet tehdä muitakin tosielämän pelitoteutuksia. Tästä nälkä sai meidät kokeilemaan esimerkiksi ensimmäisenä Suomessa mysteerihuone-konseptia, jossa ei ole lainkaan tarkoitus paeta, vaan pelkästään selvittää murhamysteeri. Uusien pelien ja pelitapojen keksiminen sekä rikkaiden tarinoinden luominen innostavat koko työtiimiämme pelisuunnittelussa.

Varoituksen sananen: mikäli kuitenkin olet kiinnostunut toteuttamaan asioita mahdollisimman halvalla ja suurin motivaattorisi on maksimoida tuottosi, emme varmastikaan ole sopivin kumppanisi. Haluamme aina lopulta tuottaa pelaajalle laadukkaita kokemuksia, sillä oikea tulos syntyy mielestämme tyytyväisistä asiakkaista ja heidän iloisista hetkistään.

INNOVAATIOSETELI

Uskotko, että liiketoimintasi / kampanjasi / kohteesi voisi hyötyä pelillämisestä tai tarinallistamisesta? Kysy meiltä ideoita! Koska olemme yksi Tekesin Innovaatiosetelin palveluntarjoajista, on meiltä tilattuun työhön mahdollista hakea 6 200€ (5 000€ + alv) tukirahaa suoraan Tekesiltä. Voit tutustua Innovaatiosetelin myöntämisperusteisiin tarkemmin täältä.

Pakohuonepelit ja franchising

Pystymme toteuttamaan alusta loppuun pelien suunnittelun, rakentamisen, testauksen ja koulutuksen. Voimme toteuttaa toimeksiantoina kokonaisia toimipisteitä avaimet käteen -periaatteella tai sitten pienempiä kokonaisuuksia, kuten yksittäisiä pakohuonepelejä. Avaimet käteen -toteutuksien on mahdollista toimia Mysteerin tai jonkun kokonaan muun brändin alla.

TAPAHTUMAT JA PELILLISTÄMINEN

Voimme toteuttaa räätälöityjä pelillistämisiä eri ympäristöissä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi suuremman maa-alueen, tilan tai yksittäisen rakennuksen soveltamista pelikäyttöön, kuitenkaan muokkaamatta itse paikkaa kokonaan uusiksi. Koska tosielämän pelit ovat lokaaleja, riippuvat toteutuksen mahdollisuudet aina tilasta. Kykenemme myös pelillistämään jo olemassaolevia palveluita mahdollisuuksien mukaan.

muutamia aiempia referenssejä

Room Escape Lappeenranta
by Mysteeri

”Teimme loppusyksystä 2016 päätöksen laajentaa viihdetarjontaamme ja investoida pakopeleihin. Olihan meillä peleille täydellisesti sopiva käyttöä vailla ollut tila Lappeenrannan ykköspaikalla. Kartoittaessamme yhteistyökumppania pelien tuotantoon, päädyimme varsin pian Mysteeri Experienceen. Mysteerin kiehtovat tarinat ja laadukkaat tuotannot ratkaisivat valinnan.

Yhteistyö Mysteerin kanssa lähti hyvin käyntiin ja yhteinen sävel löytyi nopeasti. Mysteeri käsikirjoitti ja rakensi meille kolmen huoneen kokonaisuuden, joka avattiin elokuussa 2017. Lisäksi saimme tukea tämän meille uuden liiketoiminnan käynnistämiseen, markkinointiin, henkilökunnan rekrytointiin ja moneen muuhun tärkeään osa-alueeseen.

Voin lämpimästi suositella Mysteeriä elämysbisneksen luotettavaksi yhteistyökumppaniksi.”

Aleksi Vuorinne
Toimialajohtaja
Etelä-Karjalan Osuuskauppa

Room Escape Lappeenranta Designed by Mysteeri

Linnanmäen mysteeripeli

”Mysteeri tuotti yhteistyössä Linnanmäelle 15-150 hengen jatkuvassa käytössä olevan Mysteeripelin yritysmyynnin käyttöön. Projekti oli ainutlaatuinen, sillä tämän mittakaavan jatkuvassa käytössä olevia ulkoilmapelejä ei ole tietojemme mukaan vieläkään muualla Pohjoismaissa, eikä ehkä edes Euroopassa.

Mysteeri rakensi Linnanmäen arvoja tukevan tuotteen tarkan taustatyön pohjalta suurella innolla, tarkkuudella ja poikkeuksellisella visiolla. Suurin palkinto meille on, kun saamme asiakkaan lähtemään Linnanmäeltä iloisempana kuin saapuessaan – siinä mysteeripeli on todellakin onnistunut.”

Rilla Engblom
Markkinointiviestintäjohtaja
Lastenpäivän Säätiö Sr / Linnanmäki

Palanderin talon murhamysteeri

Hämeenlinnan kaupunginmuseo halusi luoda Palanderin taloon murhamysteeripelin, jolla houkutellaan yleisöjä kokemaan museoympäristö uudella ja innostavalla tavalla. Palanderin talo on 1900-luvun vaihteen tyyliin sisustettu kotimuseo. Museon esineet eivät ole vitriineissä, vaan asiakas pääsee kulkemaan aikakauden esineiden ja huonekalujen lomassa, aivan kuten tuon ajan oikeassa kodissa. Tämä tekee ympäristöstä ainutlaatuisen mysteeripeleille, mutta aiheuttaa myös tilan käytölle haasteita.

Mysteerin kokemus pako- ja mysteeripelien saralla vaikutti siihen, että päädyimme tilaamaan pelin käsikirjoituksen heiltä. Mysteeri otti hyvin huomioon tilan erikoisuuden ja sen rajoitteet, mikä oli edellytys sille, että yhteistyö sujui hyvin alusta alkaen. Käsikirjoitukseen oli tärkeää saavuttaa mahdollisimman tarkka autenttisuus 1900-luvun alun porvariselämästä. Käsikirjoittajat olivat hyvin perillä aikakauden historiasta, mutta ottivat myös vastaan museon henkilökunnalta saamansa palautteen ja muokkasivat käsikirjoitusta sen mukaan. Koulutus ja testipelien ohjaaminen oli myös ammattimaista ja kannustavaa. Olemme erittäin tyytyväisiä Mysteerin kanssa tehtyyn yhteistyöhön ja ylpeitä siitä, että olemme luoneet heidän kanssaan Palanderin taloon ainutlaatuisen Murhamysteeri museossa –konseptin.

Jyrki Nissi
Lehtori
Hämeenlinnan kaupunkimuseo

Palanderin talo - Hämeenlinna - Mysteeri
Kuva: Ville Tarhala

Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä!