Tänä syksynä on ollut poikkeuksellisen hauskaa nähdä kavereita. Erityisen hauskaa siitä on tehnyt vanha kunnon keskustelu siitä, mitä minulle kuuluu. Yleensä melko tutulla kaavalla edennyt juttutuokio onkin tällä kertaa mennyt näin:
“Mitäs kuuluu?”
“Hyvää, olen koko viime viikon suunnitellut murhaa.”
Tuskin äiti olisi aikoinaan veikannut, että isoksi tultuaan tytär tekee Kauppalehdenkin mukaan murhia… Tässä tapauksessa murhattavaksi tilattiin kuitenkin vain fiktiivinen hahmo, keittäjä Saara Kangas. Neiti Kangas päätyy lopulta löytymään raa’asti murhattuna hämeenlinnalaisen porvarillistalon porstuasta ja pelaajien tehtäväksi jää selvittää murhaajan henkilöllisyys. Jos ratkaisu kiinnostaa, on sen selvittämiseen mahdollista liittyä halloweenina mukaan Hämeenlinnan kaupunkimuseon esittämässä Palanderin talon murhamysteerissä.
Kuinka tällaiseksi murhaajattareksi sitten päätyy? Yksinkertaista, rakas Watson, tekemällä niitä tilaustyötä. Suurin osa ihmisistä tuntee Mysteerin pakohuonepeleistä, mutta meidän kanssamme pidempään viihtyneet saattavat tietää haaveemme monenlaisten erilaisten tosielämän pelien tekemisestä. Olemmekin saaneet rakentaa parin kuluneen vuoden aikana muutamaa aivan erilaista konseptia, joista esimerkkejä ovat omat mysteeri-illallisemme, Linnanmäen mysteeripeli sekä nyt Palanderin talon murhamysteeri. Sen lisäksi että keittelemme kokoajan itse jos jonkinmoista suunnitelmaa täysin omien peliemme suhteen, olemme tehneet jo pitkään tilauksesta toimeksiantona eri yrityksille ja tahoille. Teemme monenlaisia toimeksiantoja kevyehköistä konsultoinneista erittäin perusteellisiin avaimet käteen -pelituotantoihin.
Miten tosielämän pelien toimeksiantoa lähdetään suunnittelemaan?
Toimeksianto lähtee meidän kohdallamme liikkeelle yleensä aina kahdesta erilaisesta tilanteesta, joissa toimeksiantajalla on joko
A) Tarve kokonaan uudelle tuotteelle
B) Olemassaoleva tila, jota voidaan kehittää tosielämän pelillä
Tosielämän pelien tekeminen on hyvin miljöösidonnaista, joten kartoitus ja suunnitteluvaihe lähtevät melkein aina siitä, että teemme käynnin kohteessa. Jos olemassaoleva tila ei tue sitä tarkoitusta johon sitä alunperin mietittiin, olemme tässä vaiheessa astuneet askeleen taaksepäin. Jos alkuperäinen idea ei pääse etenemään tilan takia niin seuraavaksi alamme selvittämään, mitä asiakas oikeasti haluaa/tarvitsee. Toisiko joku toinen ratkaisu samanlaisia tuloksia? Pakohuonepeli ei esimerkiksi sovellu jokaiseen ympäristöön (syistä kerron alla lisää), mutta tilassa voi olla mahdollista vetää murhamysteeri tai suorittaa aarteenmetsästyksiä. Muutamia yleisiä syitä haluta tosielämän peli on halu nostaa kyseisen tilan käyttöastetta, nuoremman kohderyhmän houkuttelu kohteeseen tai halu tarjota tietylle kohderyhmälle kokonaan oma tuote. Kun meillä on lähtökohta, pystymme alkaa kehittelemään ensimmäisiä ideoita toteutuksesta. Tässä vaiheessa syntyvistä ideoista emme ota hintaa ja niitähän meillä riittää!
Seuraavaksi haluamme selvittää “raja-arvot” tulevalle pelille. Paikan lisäksi tekemistämme ohjaa paljon toivottu pelaajamäärä. Kaikista monimutkaisinta on suunnitella isoille ryhmille sopivia pelejä osittain sen takia, että tarkkaan henkilömäärään on vaikea luottaa. 150 hengen peli muuttuu helposti 140 hengen peliksi, kun vain muutama ihminen jättäytyykin pois tapahtumasta. Pelaajien minimi ja maksimimäärän tietäminen auttaa meitä luomaan raamit sille, mitä lähdemme rakentamaan. Mitä suurempi vaihtelu pelaajamäärässä on, sitä monimutkaisempi tulee olemaan sen suunnittelu. Mitä paremmin siis tuntee oman kohderyhmänsä ja sen yleisimmät ryhmäkoot, sitä helpompaa meidän on laskea projektille tarjous.
Kolmas meitä kiinnostava asia ovat asiakkaan omat resurssit. Oletetaanko pelin pyörivän täysin itsestään, onko sille varattu yksi työntekijä per peli, vai onko mahdollista luottaa siihen, että toimeksiantajalta itseltään on tiedossa näyttelemistaitoista ja -haluista henkilökuntaa? Lyhyesti nyrkkisääntö on, että mitä enemmän henkilökuntaa on mahdollista saada mukaan tuottamaan elämystä, sitä immersiivisempi ja tilaan sopivampi se tulee olemaan. Mitä isommille ryhmille tuote on tarkoitettu, sitä enemmän on hyvä varata henkilökuntaa sitä vetämään.
Miten olisi pakohuonepaketti?
Pakohuonepelit olleet viime vuodet villin suosittuja ja nykyään niitä löytyykin Suomen joka kolkasta. Mekin olemme saaneet kehittyä niiden tekemisessä jo melkoisiksi konkareiksi, sillä olemme rakentaneet liki 20 pakohuonetta eri puolelle Suomea. Toissakesänä saimme rakentaa tilauksesta kokonaisen toimipisteen Lappeenrantaan ja tänä keväänä vuorostaan kaksi peliä Keuruun Pappilaan.
Miksi pakohuonepeli ei voisi olla ratkaisu Suomen jokaiselle matkailuyrittäjälle? Vaikka konsepti on näppärä, on pakopeli kestävänä tuotteena kaikkea muuta kuin neljä seinää ja lukkoja. Yllätyksenä tulee usein se, että pakohuoneeseen tarvitaan esimerkiksi erillinen valvomoksi sopiva tila. Pelihuone taas on poissa käytöstä kaikkena muuna aikana kun sitä ei pelata. Pelien pyörittämistä helpottaa myös huomattavasti, jos useampaan eri pelihuoneeseen on omat sisäänkäyntinsä samasta tilasta. Yksi pakopelialan lainalaisuuksia on myös se, että pelit toimivat ainoastaan kertakäyttötuotteena, eli kun yhden huoneen on pelannut, ei se toimi enää samalla pelaajalla uudelleen.
Jos kuitenkin nämä pointit eivät haittaa sinua ja olet jumissa tilan kanssa, joka tuottaa tyhjillään enemmän murhetta kuin iloa, ota meihin yhteyttä! Katsotaanko onko tila lukitsemista vai aivan jotain muuta varten… Voimme miettiä yhdessä millainen tosielämän peli voisi toimia teille parhaiten.
ALOITA KANSSAMME KESKUSTELU YHTEISTYÖSTÄ
P.S. Meiltä tilattuihin toimeksiantoihin voi hakea Innovaatiosetelin
Mysteeri on muuten yksi Innovaatiosetelin palveluntarjoajista. Innovaatioseteli on Business Finlandin tuki, jota voi saada 6200€ (5000€ + alv 24%) asiantuntijapalvelujen ostamiseen. Tuki vaatii uuden, kasvupotentiaalia omaavan tuote- tai palveluidean. Jos tilaustyö tai projekti kanssamme alkoi tuntua houkuttelevalta, voit tutustua Innovaatioseteliin paremmin Business Finlandin omilta sivuilta tai keskustella kanssamme, täyttäisikö sinun mahdollinen toimeksiantosi tuen kriteerit.