Mysteerikon muistelmat – 3 vuotta pakohuonepelejä

Tätä kirjoittaessa olen ollut mysteerikkona 3 vuotta, yhden viikon ja kolme päivää. Se tekee 1106 päivää. Vetämieni pelien tarkkaa määrää ei varmasti tiedä kukaan. Pitkälti yli tuhannessa kuitenkin mennään. Näin ollen olen vastaanottanut tuhansia pelaajia ja satoja joukkueita, jotka yrittävät päihittää huoneidemme pulmia. Voisi siis luulla, että olen nähnyt ja kokenut jo kaiken. En ole. Jatkuvasti tulee vastaan uusia tilanteita, joissa huomaa pohtivansa ”Mitähän minun nyt ihan oikeasti pitäisi tehdä”.

Aloitin syyskuussa 2015 ja olin Mysteerin työntekijä numero kaksi. Meillä oli Jyväskylässä yksi pakohuone, Siirin huone, jonka löytää tätä nykyä Tampereelta nimellä Siirin Piina,  ja jota vetämässä meitä oli kolme ihmistä. Työvuorot sovittiin tekstiviesteillä. Tyypillinen pelitiimi oli kolmen tai neljän ihmisen kaveriporukka, ehkä kaksi pariskuntaa. Toisinaan kävi myös kovan linjan pakohuoneharrastajia, joiden pelikerrat laskettiin kymmenissä.

Ajat ja pelaajat muuttuvat

Tämä aika on nyt kuitenkin jäänyt taa, ja pakopelit ovat elämysteollisuuden valtavirtaa. Jokaisessa itseään kunnioittavassa kaupungissa – ja Kouvolassa – on vähintään yksi toimija. Pelaajakanta on myös muuttunut. Siinä missä alun tyypillinen kaveriporukka saattoi olla pelannut koko ikänsä lauta-, rooli- ja/tai konsolipelejä, viimeisen kahden vuoden aikana mukaan on tullut myös ei-pelaavia ihmisiä. Tällä tarkoitan heitä, joille pelit ja pelaaminen, muodossa tai toisessa, eivät edusta arjen perusviihdettä tai ajankulua. Heille pelit ovat jotain millä saatetaan viihdyttää itseään hyvin satunnaisesti. Kosketuspintaa joihinkin lautapeleihin heillä voi hyvinkin olla, mutta live action-pelit ovat heille vieraampaa maastoa. He saattavat ihmetellä, että huoneessa ei olekaan vessaa, tai että valaistus on hämärä, tai ettei pelistä varsinaisesti voita mitään. Kaikki heistä ovat kuitenkin ulos tullessaan olleet aivan innoissaan kokemuksesta ja monet palaavat vielä kerta kerran jälkeen uudelleen.

Muuttunut kävijäkunta on muuttanut myös huoneiden suunnittelua, teemoja ja toteutusta. Kovan luokan harrastajat, tai muutoin enemmän pelaavat, tietävät suurin piirtein mitä olettaa kun astuvat sisään. Huoneiden sisältö voi olla tuntematon, mutta konsepti ei: he tietävät miten pelata, vaikka olisivatkin pakohuoneessa ensimmäistä kertaa. Huoneessa olevat pulmat ja niiden ratkaisut voivat olla villimpiä ja vaatia enemmän laatikon ja arkijärjen ulkopuolista ajattelua, kuin ensi kertaa tosielämänpelejä kokeilevalle suunnatuissa huoneissa. Esimerkiksi ne pulmat, joita meillä alkuvaiheessa oli, olivat sellaisia, etten voisi kuvitellakaan ehdottavani sellaisia toteutettavaksi uusissa huoneissa. Nykyään tehtävien selkeys, ja mahdollisuus palauttaa ne nopeasti alkuasentoonsa seuraavia pelaajia varten, ovat korostetussa roolissa kun mietitään pulmien toteutusta. Tämä tarkoittaa sitä, että pelaajien erityiset kokemukset, ne muistot jotka he todella vievät mukanaan – me kutsumme niitä Wau!-hetkiksi – täytyy usein saavuttaa muutoin kuin asettamalla heille arkijärkeä vastaan taisteleva pulma.

Mobiiliapuvälineet, valojen käyttö ja elektroniset lukot ovat se, millä useimmat toimijat ovat vastanneet tähän haasteeseen. Nykyään huoneissa näkee huikeita teknisiä ratkaisuja, jotka nostavat tällaiselle konkarillekin leveän hymyn huulille. Mutta riittääkö se, että tehtävän/huoneen tekniset puitteet ovat hienoja, vaikka itse tehtävä olisikin yksinkertainen? Mielestäni kyllä. Muistan hyvin miten eräässä pakohuoneessa minun täytyi onkia kauko-ohjattavalla kädellä seinän toiselta puolelta tarpeellinen työkalu. Yksinkertainen tehtävä, hieno tekninen toteutus. Jurassic Park on hieno elokuva, vaikkei sen tarina ehkä olekaan yhtä syväluotaava kuin vaikkapa Citizen Kanen. Sen sijaan kysymykseen, pitäisikö teknisen toteutuksen korvata tehtävän sisällön yksinkertaisuus, en pysty vastaamaan.

Toki minulla on tässä vähän oma lehmä ojassa, sillä Mysteeri on aina panostanut huoneidensa teemaan ja tarinaan. Ne ovat meidän kulmakivemme, joille kaikki muu rakentuu. Yhtä kaikki, se mitä yllä on kirjoitettu huoneiden muutoksesta pätee meihin aivan samalla tavalla kuin mihin tahansa muuhun toimijaan pakohuonealalla. Pelaajat ovat muuttuneet, huoneet ovat muuttuneet, ala on muuttunut. Pelaajilla on odotuksia, vaikkeivät he olisi koskaan aiemmin pelanneet. Enää pelkkä huone täynnä lukkoja ja pulmia ei riitä, vaan myös ulkoisten puitteiden, kuten rekvisiitan, tekniikan ja teeman on oltava kohdillaan. Tämä piiskaa meitäkin alati parempiin suorituksiin, eikä mitään voi enää jättää sellaiseen ”kyllä tuo kelpaa”-tilaan. Pienen fanijoukon harrastus on muuttunut kukoistavaksi teollisuus- ja kulttuurialaksi, jolla on hieno tulevaisuus, mutta myös mielenkiintoinen menneisyys.

 

Kirjoittaja on entinen kouvolalainen, jonka mielestä harmaa on kiva väri sisustaa.
Kirjoittajan kuvan on napannut Taru Norrena.

Jaa tämä kirjoitus...

Tai lue lisää juttuja blogistamme!

Mysteerikko Kuopioon
Rekry
Janne Parri

Oletko sinä Kuopion uusi mysteerikko?

Haluaisitko työskennellä joustavassa ja värikkäässä työpaikassa, jossa tarinat heräävät henkiin? Nyt sinulla on mahdollisuus tarttua haasteeseen ja tulla osaksi poikkeuksellista porukkaa!

Lue Lisää
Mysteerikon muistelmat - 3 vuotta pakohuonepelin vetäjänä
Blogi
Mikko Halkiranta

Mysteerikon muistelmat – 3 vuotta pakohuonepelejä

Tätä kirjoittaessa olen ollut mysteerikkona 3 vuotta, yhden viikon ja kolme päivää. Se tekee 1106 päivää. Vetämieni pelien tarkkaa määrää ei varmasti tiedä kukaan. Pitkälti yli tuhannessa kuitenkin mennään. Näin ollen olen vastaanottanut tuhansia pelaajia ja satoja joukkueita, jotka yrittävät päihittää huoneidemme pulmia. Voisi siis luulla, että olen nähnyt ja kokenut jo kaiken. En ole. Jatkuvasti tulee vastaan uusia tilanteita, joissa huomaa pohtivansa ”Mitähän minun nyt ihan oikeasti pitäisi tehdä”.

Lue Lisää
Mysteerikko Kuopioon
Rekry
Janne Parri

Oletko sinä Kuopion uusi mysteerikko?

Haluaisitko työskennellä joustavassa ja värikkäässä työpaikassa, jossa tarinat heräävät henkiin? Nyt sinulla on mahdollisuus tarttua haasteeseen ja tulla osaksi poikkeuksellista porukkaa!

Lue Lisää